benkes

Alla inlägg under februari 2012

Av Benke - 27 februari 2012 20:04

Fick bara ett sug att skriva, lite inspiration och hopp om att världen kanske inte bara består utav idioter.


Här om veckan hade jag en totalt meningslös konversation om invandrarfrågan med ett par personer med.... ett par färgstarka åsikter.


Vilket egentligen var de vanliga åsikterna, "de tar våra jobb" "de förstör sverige" " de säljer bara knark" och så vidare. Förstår inte hur man kan säga detta så rakt ut utan att ens känna en enda människa som inte är svensk. Jag säger inte att alla som flyttar till sverige är helt perfekta, men det är verkligen inte vi svenskar heller.  Men tänk på de som kommer från land där det bara är krig och kaos. Du kan varken språket eller känner någon, och det första vi gör är att klaga ned på dig och ha total oförståelse för dig. 

Hur kan man kalla en människa för skit, utan att ens veta dennes namn?


(som ni nu antagligen märker så är jag en såndär jobbig "peace, love and understanding förespråkarmänniska)


Jag är så trött på att höra detta, om och om och om igen. Men en fråga jag ofta ställer mig själv är, varför är det endast invandrarna med en sämre bakgrund och mörkare hud som vi klagar på och ska ha bort? En invandrare kan vara en individ från vilket land som helst. Ta till exempel finnarna som kommer till sverige, de ser ut som oss, men pratar ett annat språk. Jämför hur folk bemöter dem motför hur de bemöter en person som kommer från ett land där människor har en annan hudfärg. Inte upplever då jag i dagsläget att vi bemöter dem på samma sätt. 


Kanske är det främst i norrland som detta finns. Jag vet inte, kanske drömmer jag bara om att södra Sverige ska vara mer annorlunda. 


Visst, jag säger väl inte att vem som helst kan komma hit och göra hur som helst. Självklart ska man åtminstone försöka lära sig språket och anpassa sig till kulturen. Men samtidigt ska de ju också få behålla sin egen kultur och sitt eget språk. Få känna sig trygga och hemma här, en stor del av sig själv, men samtidigt en liten del av sverige också.

Jag har arbetat med både barn som kommit hit, människor som jobbar här som ändå inte är födda här. Och jag måste säga att vissa utav dem var otroligt härliga att lära känna. Så himla trevliga och pratglada när man lär känna dem. Aldrig i mitt liv skulle jag be en sådan människa att försvinna här ifrån för att vi inte har vuxit upp i samma kultur.

nog har jag åtminstone 30 procent av min bekantskapskrets som gärna förespråkar att sverige ska sluta ta in invandrare. Det här är så jävla illa enligt mig. Jag brukar alltid ställa frågan "Om de inte får vara här, vart ska de ta vägen då?" Svaret jag oftast får är "Ja, inte hit i alla fall." 

Jag är så trött på att vi människor, norrlänningar, idioter inte kan behandla likadant. varför se allting i svart och vitt, vart är alla gråa nyanser, vart är alla färger? Varför ska allting vara så utstakat bland oss?


Snälla säg att jag inte är ensam om att tycka och tänka som jag gör?


Måste bara nämna att jag varit vaken sen halv sex imorse och kanske har en lite luddig text. Är bara så trött på att se och höra detta överallt, i ett land som ska förespråka jämställdhet och fred.

Ovido - Quiz & Flashcards